Experience Tampere -kampanja yhdistää yritykset ja osaavat ammattilaiset 

Moni tamperelainen yritys voi kokea haastavaksi löytää ammattilaisia, joilla on tarvittavaa osaamista ja kokemusta. Osaajia on usein rajoitetusti saatavilla erityisesti uudempien teknologioiden saralla, ja myös rekrytointiprosessi voi olla sekä aikaa vievä että kallis. Näihin haasteisiin vastaamiseksi perustettiin Experience Tampere -kampanja, jonka tarkoituksena on tukea yrityksiä hankkimaan sopivia, ammattitaitoisia osaajia tiettyihin tehtäviin tehokkaasti ja tuloksellisesti.

International House Tampereen järjestämä Experience Tampere -kampanja on yrityksille maksuton, ja sen avulla yritykset voivat houkutella ja rekrytoida juuri heille sopivia ammattilaisia. Kampanja keskittyy kolmeen keskeiseen tavoitteeseen: yritysten tukemiseen oikeiden osaajien palkkaamisessa, Tampereen markkinoimiseen innovatiivisena ja osallistavana kaupunkina Suomessa sekä kaupungin aseman vahvistamiseen johtavana teknologiakeskittymänä kohdistamalla kampanja teknologiateollisuuden osaajiin.

Experience Tampere -kampanjaa pilotoitiin vuonna 2023, jolloin siihen osallistui kolme yritystä. Vuonna 2024 osallistujamäärä kaksinkertaistui kuuteen yritykseen. Näistä neljä yritystä löysi kampanjan avulla ehdokkaita, jotka kutsuttiin loppukierroksen haastatteluihin Tampereelle, joiden tuloksena oli kolme onnistunutta palkkausta.

Experience Tampere 2024 osallistujat pääsivät maistelemaan suomalaisia herkkuja, tutustumaan toisiinsa, sekä oppimaan lisää Tampereesta.

Palaute osallistuvilta yrityksiltä

Experience Tampere -kampanja on saanut myönteistä palautetta osallistuneilta yrityksiltä ja se on osoittautunut arvokkaaksi keinoksi edistää Tampereen asemaa houkuttelevana kohteena osaaville ammattilaisille. Yritykset ovat olleet yhtä mieltä siitä, että kampanja on helpottanut niiden mahdollisuuksia houkutella ja palkata osaajia Tampereelle, joka on kansainvälisesti vielä melko tuntematon kaupunki.

Osallistuneet yritykset korostavat kampanjan myönteistä vaikutusta:

”Tästä kampanjasta on ollut uskomattoman paljon hyötyä meidän kaltaisillemme yrityksille. Se, että kaupunki markkinoi Tampereen kaupunkia aktiivisesti kansainvälisesti, on suuri plussa, sillä se auttaa potentiaalisia hakijoita ja heidän perheitään ymmärtämään, millaista on asua ja työskennellä täällä. Headhunting-tuki ylitti odotuksemme.” – Mariina Hallikainen, Colossal Orderin toimitusjohtaja 

”Kampanja auttaa mainostamaan Tamperetta kansainvälisesti ja lisäämään tietoisuutta osaavien ammattilaisten keskuudessa. Yhteistyökumppanin rekrytointitiimi oli erittäin avulias ja kommunikoi kanssamme proaktiivisesti koko prosessin ajan.” – Haelee Kim, HR-asiantuntija Huawei Technologies -yrityksessä 

”Osaajien ja heidän perheidensä viikon mittainen vierailu oli hyvin järjestetty ja tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden kokea Tampere omakohtaisesti. Päädyimme palkkaamaan yhden ehdokkaista tämän kampanjan kautta, ja osallistumme varmasti uudelleen, jos meillä on avoimia työpaikkoja tulevaisuudessa.” – Suvi Hyväjoki & Kierin Clements, Troll VFX

Experience Tampere 2025

Kampanja kasvaa vauhdikkaasti, ja myös tamperelaisten yritysten kiinnostus sitä kohtaan on lisääntynyt. Siksi International House Tampere järjestää tänä vuonna Experience Tampere -kampanjan jo kolmannen kerran. Yrityksiä, joilla on avoimia työpaikkoja, pyydetään ilmoittautumaan kampanjaan mukaan helmikuussa, ja osaajahoukuttelun on määrä tapahtua maaliskuusta toukokuuhun.

Mitä kampanja tarjoaa yrityksille

Laaja medianäkyvyys: Maksettu ja orgaaninen digitaalinen markkinointi kampanjan, osallistuvien yritysten ja avoimien työpaikkojen mainostamiseksi kohdemaissa.

Asiantunteva, yrityksen tarpeiden ja vaatimusten mukaan räätälöity osaajahoukuttelu: HR- rekrytointikumppani, joka tunnistaa ja hankkii sopivat ammattitaitoiset ehdokkaat haluamistasi kohdemaista.

Verkostoyhteistyö: Yrityksesi ja avointen työpaikkojen mainostaminen keskeisten verkostojen, kuten Business Finlandin kohdemarkkinoiden (sekä EU:n sisällä että sen ulkopuolella) ja EURES-verkoston kautta.

Avoimien työpaikkojen näkyvyys: Avoimien työpaikkojen esiin tuominen sosiaalisen median alustoilla, HR-kumppanin verkkosivuilla, sekä suurissa tapahtumissa Tampereella, Emigration Expossa Alankomaissa ja Web Summit Riossa Brasiliassa.

Henkilökohtaiset haastattelut: Osallistuvilla yrityksillä on mahdollisuus tavata ja haastatella henkilökohtaisesti finalisteja.

Vieraanvaraisuus finalisteille: Ilmainen majoitus, paikallisliikenne ja aktiviteetteja finalisteille ja heidän perheilleen, jotta he voivat kokea omakohtaisesti elämää Tampereella.

Experience Tampere 2024 osallistujat pääsivät tutustumaan myös Tampereen luontoon.

Grand Finale: Experience Tampere-viikko

Kampanja huipentuu 9.-13. kesäkuuta 2025 järjestettävään Experience Tampere-viikkoon. Tämän viisipäiväisen tapahtuman aikana valitut finalistit ja heidän puolisonsa/perheenjäsenensä kutsutaan vierailemaan Tampereelle tutustumaan sekä ammatilliseen että vapaa-ajan elämään kaupungissa.

Viikon tärkeimpiä kohokohtia ovat mm:

  • Loppuhaastattelu osallistuvien yritysten kanssa, jossa finalistien on mahdollisuus tutustua yritykseen ja tiimiin henkilökohtaisesti.
  • Mahdollisuus tutustua Tampereen vilkkaaseen elämäntapaan ja työympäristöön.
  • Huolellisesti suunniteltu ohjelma, jossa esitellään Suomen tunnettua työ- ja yksityiselämän tasapainoa.

Huom: Tampereen kaupunki kattaa majoituksen ja viralliset aktiviteetit viikon aikana, mutta lento- ja viisumimaksut eivät sisälly ohjelmaan.

Experience Tampere 2025 tarjoaa yrityksellesi mahdollisuuden löytää sopivat ammattitaitoiset osaajat. Ota meihin yhteyttä saadaksesi lisätietoja!